Z jara r. 1792 vydal se Josef Dobrovský na svou nejdelší pout herodotskou a nastoupil s přítelem hrabětem Jáchymem ze Sternberka dávno osno",ovanou a pečlivě připravenou vědeckou cestu do Svédska a na Rus, kterou umožnilo stipendium Krá •lovské Společnosti nauk; pobyl v cizině celkem devět měsíců. Výtěžky studia v dánských, švédských a fin~ ských knihovnách i archivech nesplnily úplně jeho p~ někud přepiatých nadějí, za to Rusko a zvláště Moskva dovršily v neočekávané míře jeho slavistickou průpraA vu, která ho postupně vedla od českého mluvnictví k celé rozsáhlé oblasti slovanské filologie, jak o tom sníval již jeho učitel Durych, muž touhy a nedostateč •ných prostředků. V kateřinském Rusku se důsledného osvícence arciť nedotkl první předjarní van národní romantiky, který se právě tehdy přihlásil v proslulých cestovních listech Karamzinových, a proto se Dobrovský nestaral ani o lidového ducha ani o prostonárodní poesii ani o ruské pravoslaví a kde se mimoděk dotkl těchto zjevů, míjel je bez porozumění a sympatie. Jeho osobní náklonnost náležela stoupencům reformního směru, kteří horlivěji a bezohledněji než carevna, tehdy již zkostnatělá, chtěli na Rusi uskutečňovati zásady osvícenství také v po •litice, Novikov, Radiščev, Cheraskov byli muži jeho vkusu. Ale toto všecko bylo pro antikváře a filologa věcí podřízenou, v Petrohradě i Moskvě hledal a studoval především staroruské a církevně slovanské rukopisy a památky slovesné, příspěvky pro srovnávací 49