podvrátiti domnělou legendu o působení slovanské liturgie na půdě české, jež však legendou nebyla/vyzývavě zněl již úhrnný název jeho prací zároveň kritických i vydavatelských: »Kritický pokus očistiti starší českou historii od pozdějších výmyslů.« Ve sporných otázkách Bořivojova křtu, poměru Ludmilina k Drahomíře, zápasu mezi Václavem a Boleslavem šlo Dobrov:o skému především o kritiku pravosti některých staročeských a staroslovanských legend, z nichž zvláště důležité mu unikly a nejstarožitnější se mu jevila velice pozdním produktem, takže jeho výklad vzájemného pO" měru těchto významných památek postavil skutečnost na hlavu a starý mistr místo průkazného rozboru podal příklad hyperkritiky, které jeho velká autorita na dlouhou dobu zajistila vážnost. V mistrovské své karakteristice Dobrovského historika rozlišil Fr. Palacký u něho virtuositu v kritice nižší od nedostatků v kritice vyšší a vystihl postavení svého mistra v dějezpytu těmito trefnými slovy: »Směrducha Dobrovského byl vůbec více kritický než dogmatický, porážel a opravoval mínění a bludy jiných, než by byl soustavně a metodicky přednášel vlastní své nauky. Jeho smysl pro historickou pravdu byl venkoncem nepodplat'!Ý-t jeho takt velmi vycvičený, pevný a obyčejně štastný. Naléhal všude nejdříve na určité pevné údaje, na jejich spOjování mezi sebou a oddělování od pouhých vět hypotetických nebo konjekturálních, k nimž vždy zůstával nedůvěřiv. Lze ho tudíž ovšem vždy jmenovati historickým empirikem.«