propadalo dosti dlouho fantomatické libovůli tak zvané filosofické mluvnice, jíž se rozumělo etymologisování, pohřešující prozatím jak metody tak nutné hláskoslovné výzbroje. Ale odsud se mu vylupovala zvolna skutečná věda, kmenosloví na základě srovnávacím, v němž byl Dobrovský tvůrce a průkopník, jak po prv •ním náběhu z r. 1790 ukazuje zvláště slavná Die BHdsamkeit der slavischen Sprache r. 1799' vědecky bezpečný sestup ke kořenným základům řeči se jevil přísnému empirikovi proniknutím k božskému tajem •ství jazyka. Přes to vlastní osobitost gramatika Dobrovského, shodná s jeho celým vědeckým naturelem, se zjevuje jinde: v pevném, světlém a přehledném daru velmi jednoduché a přesvědčivé klasifikace mluvnických zjevů a v plynoucí odsud schopnosti odvoditi pravidla, po •znáváme tu přesného logika ze školy Descartesovy, pravého syna racionalistického století, učence, který myslí a pracuje more geometrico. Tímto neúchylně přesným a směle zjednodušujícím smyslem odvodil a stanovil také zákony českého přízvuku a sestrojil na nich českou prosodii. Do chaosu humanistických nápadů a do anarchie laické libovůle, kde živořilo tehdejší české veršování, vnesl svou imperativní úvahou kázeňa řád, nezbytné pro dětská léta našeho básnictví, též další vývoj dal princi pu Dobrovskému za pravdu, í když složitá prakse básnická vyučila sluchu subtilnějšímu a rytmíckému smyslu rafinovanějšímu, než mohl míti Dobrovský, jehož volající hlas se ozýval na poušti upro-