Mnohem dříve, než se stal autoritou ve věde# ckém světě odbornými pracemi mluvnickými, Josef Dobrovský dosáhl autoritativního po •stavení v domácím písemnictví jako kritik jazykový. S bezohledností sebevědomého bouřliváka zaútočil ve svých kritických časopisech na samozvané a domýšlivé zákonodárce mateřské řeči a nic nehledě na vážnost, jíž požívali, sesadil je s jejich povýšeneckých míst, která zaujali jenom proto, že vystoupili v době, která neznala ani kritické kontroly, ani vědeckého svědomí. A však.toto na pohled revoluční vystoupení bylo v podstatě službou tradici, kázni, řádu, obnovovalo dějin •nou souvislost násilně přetrženou, hájilo práv skutečnosti proti samolibé zvůli pedantických fantastů a spoléhalo při tom na empirii, řízenou stále jasným a bezpečným rozumem, jehož klidná zralost překvapovala u kritika tak mladistvého. Osvícenému a osvícenskému rozumu Josefa Dobrovského se nic nepříčilo do té míry jako baroko jakéhokoliv druhu, velmi záhy si znechutil poslední jesuitajesuitskýsloh s jeho přebytkem plané dekorativnosti bez konstruktivních živlů myšlenkových, jaký se ještě v osmnáctém století pěstoval v jeho řádě a to nejenom výtvarně. Docela zvláštní jazykové baroko rozplemenilo se cizopasně v puristických snahách, návrzích a výmyslech lžifilologických novotářů, po •.stupujících od Rosy přes Vusínaaž k Václavu Pohlovi a Maxm. Slmkovi, kteří postupně zkar.ikovali národně obranné a esteticky prohloubené snahy sedmnáctého