morálně, podporovali aristokraty rodu, a proto se ví. deňská vláda snažila dostati předáky inteligence do svých služeb a ochotně firn nabízela dekrety, místa i pensijní opatření. Josef Dobrovský, který, nejsa val. ného politickéhorozhfedu,stále kolísal mezi šlechtickou politikou pražskou a vídeňským josefinismem, neodolal a jsa na životní křižovatce bez pevného zaměstnání, při. jal nabídku vládní, aby se stal při postátnění bohoslo. veckého studia ředitelem t. zv. generálního semináře. Snad měl opravdu přímý zájem o povznesení úrovně mladých theologů, snad chtěl dokázati hierarchii, že dovede zastávati na bohoslovném učilišti místo, jaké mu kněžstvo, podřízené arcibiskupovi, tvrdošíjně upí= ralo, snad rozhodlo výmluvné slovo a vzácná osoba pa ••. novníkova důvěrníka, filosofa z Chrasti, biskupa Háje, který k tomu konci udělil Dobrovskému v jeho třiatři. ceti letech kněžské svěcení. Ostatně Hradisko u Olomouce, kde byl generální seminář, nemohlo býti označeno jako kulturní pustina. Kněžské a vojenské město Olomouc mělo svou uni. versitu, svou Učenou společnost, jež byla starší než pražská, své knihovny a své osvícence, z nichž bohužel p~ímý podřízený Dobrovského, pedantický osvícenec Václav Stam, byl nejméně příjemný. Dobrovský velmi pilný za olomouckého tříletí, jak úředně, tak vědecky, srostl tehdy s moravským učeným světem a stal se i v něm autoritou. Avšak generální semináře byly tak radikálním výrazem krajního josefinství, že s ním zároveň vzaty za