protitradičnězauJaty / učený kritik v nich rád ironisoval, ba občas i lidsky zesměšňoval zastance opačného mí. nění/ nedůvěru k autoritám spojoval s autoritativností vlastního tónu/ jako hromadu starého rumu odbýval starší skurilní učenost a s tváří objevitele předváděl vlastnípozorováníinálezy, které činil sice nesoustavně, ale nepřetržitě jako ten, kdo tvoří z přebytku sil. Osvět. lili bychom poněkud tyto první kritické zájezdy třiceti. letého Dobrovského, kdybychom je uvedli v obdobu s berlínskými a wittenherskými Dopisy, jimiž o čtvrt. století dříve poplašil pedanty a orthodoxy jeho vzor Lessing, nebo spíše s úvahami a posudky, kterými o století později jeho obdivovatel Masaryk v Athenaeu přip~avoval vědeckou revoluci? Mohutnésehevědomí mladistvého Dobrovského ne. byló však výrazem osobní samolibosti, nýbrž plynulo spíše z pevného přesvědčení, že jest sám mluvčím nové a jasné epochy pravého poznání: právě tenkráte v pří •. jemném optimismu mládí podléhal naivní víře osvícenství,že nyní nadchází po temném a barbarském středověku vytoužený věk rozumu. CítH,žežije »zajasného poledne,kdypaprsekosvětyvšechnymrákotymozkové daleko za náš ohzor zahání«, a byl na to nemálo hrd. Kde mohl, pichlavě ironisoval nábožné pověry lidu, dogmatické články církve, přežitky tradice náboženské; zastával se moci státu nad církví, zamítal kněžské bez •ženství,doporoučel duchovenstvu práci rukou na poli; ale především uváděl v lehkost mudráctvíscholastické, sofistiku mnišskou, těžkopádnou erudici barokní. Ne .• 20