IX Lidumilné soucítění, toužebná něha vzpomínky, naprosté porozumění jednoduchým duším krajanských postav, toť tři hlavní kořeny, z nichž vyrůstá bytostná opravdovost Nerudova humoru v "Povídkách malostranských". Na první pohled jest většína příběhů této knihy komická a groteskní: osud žebráka pana Vojtíška v povídce "Přivedla žebráka na mizinu", poměr "Pana Ryšánka a pana Schlegla", rozčarování "Hastrmana" - pana Rybáře, p"'divuhodný čin "Doktora Kazisvěta", vlastní náboženské dobrodružství hošíka Nerudy ve "Svatováclavské mši", kuřácké vítězství pana Vorla spojené s jeho obchodním a lidským úpadkem -- tyto až malicherné děje nepatrných lidiček nejdříve stahují. rty k úsměvu. Avšak Neruda dovede silou sympathie a důvěrnou něhou získati čtenáře tak pro své postavy, že čtenář si je zamiluje, s nimi trpí a konečně si uvědomí, kolik všelídského osudu, kolík tiché tragíky obecné leží v probuzení pana Rybáře z přeludů naplňujících jeho žívot, neb \Oe vyléčení zbožného dítěte v chladu listopadové noci ve Svatovítské kathedrále z víry v zázrak neb v páně Vorlově oddání se pěnovce. Neruda dospěl k tomuto humoru, plynoucímu z celístvého názoru světového a skrývajícímu za lehkým úsměvem slzy teprve v mužném období svého žívota : jako básník dal mu nejkrásnější výraz "Balladami a romancemi". V některých "Povídkách malostranských" převládá však humor jíný, méně čistého zrna, váženého z vrchních vrstev duševních. Jest tú spíše bujné veseli bezstarostného rozmaru a nezkrotná nálada výbušného smíchu, co spojuje v celek dosti nedokonalý tříšť dějů, nápadů a vtipů, z nichž jsou složeny práce "Týden v tichém domě", "Večerní šplechty" a "Figurky". Tyto tři práce, kde Neruda vstupuje v starém subjektivismu sám do děje, značí jakýsi návrat k slovesnému postupu "Arabesek", opětně chybí jednotné pásmo