VI- míru" a v "Národ nich Listech" ještě třemi. K tomuto jednotnému cyklu, v němž některé postavy, zejména epis. odícké, se vracejí, připojí Neruda ne zcela šťastně starší práci "Týden v tichém domě" z r. 1867, vznikem i provedenim přiléhající spiše k "Arabeskám". a třínácte těchto prací skládá r. 1878 neveliký svazek "Povídek malostranských". "Povídky malostranské" nejsou jako "Arabesky" nahodilou sbírkou povídkových prací z určitého období, nýbrž skutečným jednotným dílem, cyklicky seřazeným. Osudy rázovitých a pro Malou Stranu 40. a 50. let XIX. věku typických postaviček starosvětských doplňují se vzájemně v celistvý, barvitý obraz samorostlé čtvrti městské, uzavřené vůči ostatnímu světu, ale uvnitř žijící vlastním žívotem probíhajícím pravídc:;lně a klidně v pomalém tempu. Každá z malostranských figurek má svůj zvláštní životní příběh, obyčejně vyhrocený některou směšnou neb tklivou událostí, v níž takřka shrnuta a soustředěna jest jeji povaha; většina z těchto charakteristik, provedených s láskyplnou trpělivostí, povznáší se nad jednotlivý případ k obecnému, typickému povabopisu jednotlivých stavů a vrstev malostranských, čímž Nerudův obraz rodné čtvrti nabývá úplnosti a malebnosti. Toho dosahuje Neruda v "Povídkách malostranských" též jinými pro· středky. Kromě typických postav před vád i také typická dějíště a typické událostí: krámky a hostince, kostely a hřbitovy, tržiště a hradby vymalovány jsou přeq zraky čtenáře právě jako bohoslužby a pohřby, večerní besedy v hospůdkách a na střechách, ranní trh a nedělní tance. Neruda, jenž byl pravým mistrem v malbě :zátiší a ve :zpo· dobováni drobných úlomků každodenní skutečnosti, věděl dobře, kolik získá jeho líčeni na působivé pravdivosti, dá·li mluviti vedle lidi i věcem a ukáže-li, jak osoby a předměty tep~e pospolu skládají celistvý obraz dobového