v jen bezmocné loutky a papírové kulissy, jimiž libovolně zahrávala svrchovaná ruka spisovatelova. Romantické tyto rysy, projevující se též velkou citlivQstí a smělou hrou žertu, pozorujeme i na slohu Nerudově v tomto období: jest neklidný, žvatlavý, nevěcný a lyrický i tam, kde chtěl by jasně a určitě objektivně a epicky předváděti skutečnost. Tuto zvláštní směs subjektivního romantismu a věcného realismu přijal Neruda od svých slovesných vzorů německých: učil se vypravovati od Jeana Paula, Ludvíka Boerna, Jindřicha Heina, kteří také sesílili Jeho soucitnou humanitu, jeho lásku k svobodě, jeho vřelý zájem o současné otázky. Tito mistři jemného pozorování a osobitě zbarveného slohu byli opravdu blahodárnými učiteli v postřeh 0vání, pronikání a vystihování zajímavých a nevšedních jednotlivostí; ale jak sami tak žáci jejich zapomínali pro poutavý a malebný detail na celistvou jednotu díla, na širokou malbu skutečnosti, na souměrnost celku i částí. Neruda, v próse jejich samostatný žák, zůstal také vždy mistrem svérázné drobnokresby, aniž se povznesl k obsáh. lému a objektivnimu uměni rozlehlé a věcné malby spo lečenské. . Umělecký vývoj Nerudy prosaika od "Arabesek" k "Povídkám malostranským" souvisi co nejtěsněji s jeho vývojem osobním. Na rozsáhlých cestách poznal nejen velký kus světa, ale i bohatství postav, povah temperamentů; vycvičil tu smysl pozorovací i schopnost psychologickou; zbystřil svůj cit pro svéráznost, originelnost a malebnost jednotlivcovu i společnosti; osvobodil se od nejednoho společenského a mravního předsudku, přineseného z domova. Pozorujeme to na drobném svazečku krátkých povídkových črt a obrázků z cest Rů"zní lidé. vydaném r. 1871; tu píše již (, mnoho úsečněji, živějí, plastičtěji