val zcela utajené sklony pracovitého a odříkavého dělníka československého, jaké typicky tradiční mistr švec IU nás 'kontemplativním svým ustrojením dusil až ke zmizení. Stupňoval výkonnost od· měnami, tresty, vyhrůžkami a předcházel sám příkladem asketického fanatika práce, který si nepo· přál ani veselé neděle, natož bezstarostného mod· rého pondělí. Chtěl, aby každý dělník, i když jeho denní úkol byl dělbou práce, krajně zmecha· nisován, prožíval záje,m na podniku a aby .se cítil poněkud obchodníkem. Kdo znal však Tomáše Baťu z osobního styku, věděl, že tímto překotným, prchlým a prudkým mužem nevládne jenom studený rozum, nýbrž, že v něm, jako v každém opravdu velkém člověku hárá vášnivost, která propukala i z jeho krátkých trhaných promluv a zaněcovala chvílemi v jeho oku plamének až zlověstný. Tomáš Baťa byl fana· tik, který vášnivě hlásal a prováděl program střízlivosti. K tomu programu náležela dvě dogmata vyzývající svou úporností samé bohy. Dogma organisace a dogma předhonění času. Dogmata, jež staří mistři rodu Bohmova neb Unwirrschova by nepochybně prohlásili za čirou pošetilost. Věřil, oslněn vlastním úspěchy, že jednotlivec v čele svých spolupracovníků může zorganisovati vše a popíral temné a neovládatelné síly zasahující do lidského osudu. Opovrhuje časem, který mu ne· stačil, rozhodl se, že jej předhoní a pevně byl pře,. svědčen, že se mu to podaří. V stával časně na rozdíl od starých mistrů, kteří dlouho posedávali do noci; až modloslužebně vyznával všecky moderní prostředky zrychlovací; štval auta, letadla, radia. 249