í románové kritiky utopismu všeho druhu k pragmatické a denní službě činné přítomnosti. Uvědomujeme-li si stále určitěji (ať s tichým zklamáním, ať se spokojeným zadostiučiněním), že přítomné češství není ani náboženské, ani filosoficky hloubavé, ani žádostivé smělých uměleckých rozletů, nýbrž naopak zdravě pozemské, střízlivě praktické a schopné účelného díla organisačního, čerpáme důkaz toho přede,vším z poučného příkladu Tomáše Bati, karakteristického pro naši přítomnost ostatně i tím, že v něm, stejně jako v Masarykovi, vstupuje východní oblast našeho kmene v popředí veřejného života. Též jeho osobnost se rýsuje na pozadí krajin. ném: tam, kde donedávna v sroubených domcích mezi salašemi žili ve starobylých formách húňaři a papučáři, dýmají vysoké komíny amerických továren. A merických továren - podtrhněme obě slova s důrazem. Bez vydatné přísady amerikanismu by se nebyl Tomáš Baťa stal Baťou, .ani česká národní povaha by se nebyla přetvořila k praktičnosti; po viklefství, které tak vydatně oplodnilo českého ducha reformačního, jest to snad nejsilnější injekce, anglosaských životních hodnot do tělesa naší rasy slovanské. Mohlo by se zdát, že. radikální vychovatel zlínský - a na tento titul smí Tomáš Baťa činiti stejný nárok jako na název geniálního podnikatele - potírá v povaze svých spolupracovníků a zaměstnanců nejrozhodněji právě ony rysy, kte.ré se považují za specificky slovanské: rozjímavou pohodlnost, široký klid, odevzdanou spokojenost s poměry, nedostatek tvořivé vůle. Místo nich pěstoval a často přímo vybičová 248