Mistr Nevíme a sotva kdy zvíme, zda byl opravdu našeho původu muž, jejž krajané jmenovali philosophus Teutonicus a který svým jménem první roznesl po světě slávu českého ševce. Nedaleko hranic starého království, v poněmčelém Zhořelci, v době rozkvětu myšlenky českobratrské, filosofuje Jakub Bohme u verpánku nad kopyty a dratvemi o Bohu i' vesmíru, o- věčnosti a středu přírody, o světle a majestátu a našed ve skleněné kouli nad rozloženými kožemi, která vrhá své pablesky na ocel rozházených knejpů a šídel, odraz sféry kosmické, skládá dílo, jež sám Hegel označuje za východisko novověkého myšlení, .Aurora aneb Svítání na východě. Takto se stává mystický mistr zhořelecký ještě plnější měrou než Hans Sachs v Norimberce dokonalým prototypem duchovního hrdinství uprostře,d řemesla: nad máčenými kožemi a rozešitým střevícem možno zapomenout na' skutečnost a na svět, možno blouditi po kvetoucích lučinách básnické imaginace nebo v pralesích mystiky, možno zpívati a dumati. Ještě velký dolnoněme.cký vypravěč, Vilém Raabe, oslavil v mistru Hansu Jakubu Mikuláši Unwirrschovi, otci "hladového pastora", vznešenost a prostotu filosofického ševce., který žije mimo svět a v Bohu, miluje své řemeslo pro možnost kontemplace a pro rozdílnost od jakéhokoliv obchodu, snáší resignovaně bídu a nouzi jako nutný doprovod malé své živnosti a jako zkoušku boží vůle ... a celá 246