rovská kázeň volného verše zůstane navždy mementem, povzbuzením, posilou pro všecky, kdokoliv sáhnou po tomto nástroji lyrického cítění mode.rního, nástroji, který se sám nabízí dynamickému pojetí života a osudu. Pro dmhý slohový princip nové dramatické lyriky nenašel Otakar Theer již tak zevrubný a přesný výklad teoretický, ale tím všestranněji jej ozřejmil v básnické praksi jako bezpečný prostředek, jak uniknouti akademismu, tradičnosti, kra· somilskému byzantinství. Míním jeho zásadu, že nová lyrika nemá ani tématicky ani obrazově od· mítati nižádných námětů a oblastí, rozlišujíc "látky k umění se hodící a jiné pro ně nevhodné, slovník a obrazy poesii přístupné a jiné, které z ní mají být vyloučeny". On chtěl naopak naočkovati básnictví svěžích sil a pevné resistence vydatnými dávkami skutečnosti drsné, reality kruté, postřehů bezohledných a obrazů naze bezprostředních; arciť toto vše mělo projíti varem lyrikova nitra a přetvářejícím mediem jeho rytmického cítění. Náznaky toho se najdou již ve výpravách k Já, ač tu při nich bezděky vzpomínáme především Baudelaira, objevitele mámivé nové krásy tam, kde vrstevníci shledávali leda odpor a děs. Pak v Zárlivosti, Opuštěném lomu, Odpolední písni a Děsu minulosti z Úzkostí a nadějí jest tato slohová metoda, která plyne ze snahy i schopnosti, zesmyslniti, zkonkretniti, zplastičtiti slovo lyrické, již plně rozvita, aby v poslední Theerově knize lyrické vyvrcholila Dvěma hlasy, V neděli v restauraci" Domem Polypem, Mými Čechami, Milosrdenstvím a Golgotou. Jaké to divy 244