povznášel takto sviij nástroj mezi živé síly duševního dění. V pýše objevitele zapomínal Theer rád, co u nás před ním pro stvoření, kulturu a propagaci volného verše učinili Březina, Sova a Neumann, vůči nimž s kritickým bystrozrakem i s pyšnou důsledností formuloval co nejurčitěji zásady volného verše až do metrických odstínů. Jeho zásluha nezáleží v tom, že volný verš v Cechách stvořil, nýbrž že proti dosavadní domnělé volnosti a libovůli vytkl 7.ákony pro něj, že jej podrobil tuhé kázni, a to nejenom rytmické, ale i mravní, že také užívání volného verše vyloučil z improvisace a učinil závislým na promyšlené, oddané, neústupné práci umělecké, která hledá s napětím sil a u vědomí odpovědnosti úměrný rytmus básně pro neustálý tvůrčí děj duše, neustále vytvářejíc a přetvářejíc formu pro měnivý obsah. Víme dnes z dvanáctileté básnické zkušenosti, která leží mezi námi a knihou Všemu na vzdory, a víme to ostatně také z této knihy samé, obsahující čtyři písně a uzavřené melodickou modlitbou rytmické formy co nejtužší, že volný rytmus není jediným a výhradním výrazovým prostředkem a slohovým principem pro lyriku naší doby. Píseň, vyznávající se důvěrně z hudebních potřeb duše, bude se i nadále utíkati do strofických uzavřených útvarů pravidelné metriky s rýmovou neb asonanční přízdobou; a snad ani iamb, Theerem tak prudce zavrhovaný, ba ani sonet, štítivě jím odmítaný, nedohrály zcela úlohy pro určité vztahy básnických duchů meditativních a tkvějících v kulturní tradici minulosti. Víme však také, že the- "16 243