nom chladná pravidelnost metrická, hledanost vnějšího rázu básní, vyrovnanost a stabilisace symbolické lyriky, nýbrž všecko umění rukou sebe vycvičenějších, ale chladného srdce a sterilního ducha ... toť ona "ubohá, stařecká tvář, parukatá, napudrovaná, zádušlivá, když zaproudí silný solný vzduch od moří budoucnosti", kterou Theerovo junácké mužství tak okázale pohrdá. Proti ní staví umění, které by splynulo s životem co nejúže, sledovalo tvárně všecko jeho vlnění, reprodukovalo nekonečný rytmus života svou nekonečnou melodií: "Básníku - žij a naslouchej! - Plamenným srdcem žij, naslouchej čistými smysly! - Jako zachvění mízy bud' každý tvůj verš - a jako válečný krok života - tvá strofa. Jediná neroztrži· telná je svatá vlna dění - s tisícerými oddechy, nad vlastní silou zádumčivými. - To nechť jsou tvé caesury! Dýchej a zírej! - Svět leží před tebou - obrazů nesmírný ráj: - vyšli svůj dravčí pohled a vezmi, co je ti libo!" Slohový základ nejenom pro vlastní dramatickou lyriku, nýbrž pro veškerou novou poesii, vyhovující hlasům a potřebám složité i tragické pří'tomnosti, nacházel Otakar Theer za doby své básnické zralosti ve volném verši. Definoval jej ve své přednášce emfaticky jako ten, jenž jest líměrným výrazem nitra, nazíraného jako neustálá změna a s důvěrnou personifikací, plynoucí z nadšení a lásky; oslovoval jej ve své Poetice jako svého "rytmického bratra, dobrého bratra své krve, prozřetelného jako otec, obětavého jako přítel"; málokdy český básník žil v takto těsných vztazích se svým uměleckým nástrojem, málokdy 242