mladší spíše k dramatickému dualismu člověka a Boha, přírody a osudu. Básnický čin, který vykonal Otakar Theer, vy. tvořiv - či snad spíše dotvořiv - dramatickou lyriku u nás, jest velkého dosahu. Klade se jím mužný důraz na uměleckou, uvědomělou, kon· struktivní práci lyrikovu proti pouhé improvisaci; upozorňuje se jím na tektonickou povahu lyrické básně, která má také svou nosnost, perspektivu, rovnováhu; křísí se jím přesvědčení, zapomenuté a zmařené v období naturalistického impresio. nismu, že lyrika může nésti a unésti na své klenbě vzlet myšlenky, rozpětí metafysické. V tom zůstává Otakar Theer i nadále mistrem a učitelem lyrických básníků, jež vede k odvaze a velikosti, ovšem za cenu volního napětí, mravního soustředění, tuhé umělecké práce. .. práce dynamické, nikoliv mechanické. Nikdo si tím vším nebyl více jist než právě Otakar Theer, jenž se nad~ vše pyšnil tím, že mohl raziti cestu pro mladší druhy, ukazovati jim ve zmatcích směr, vzíti za ně na svá bedra kus odpovědnosti vůdcovské. Celá jeho památná promluva, kterou v únom r. 1913 uvedl večer "mladé české poesie" a která byla by mohla o půl roku později dobře sloužiti za programní úvod k Almanachu na rok 1914, svědčí o tom svou každou sebevědomou větou. Jest v ní - stejně jako v básni Má poetika, jež ji takřka komentuje a přenáší do rytmické a obrazové mluvy - mnohem více než odsouzení akademického a parnasistického formalismu a než proklamace volného verše, jak by se na pohled zdálo. Neodsuzuje se zde je. 16 241