projevoval tak málo smyslu pro básnickou tradici českou, vepial do ní postupně zcela organicky a intensivně prožíval její vůdčí zjevy, jak nasvědčuje také jeho památná elegie na Jar. Vrchlického v knize Všemu na vzdory. Ale, rozdíly mezi dramatickou lyrikou Theerovou a Březinovou jsou velmi podstatné: stále prohlubovaný monismus náboženského mystika se rozvíjí do šíře a čím dále tím více si lihuje v statickém výčtu, naznačujícím souhrn živlů, osudů a sil, kdežto dualista Theer, vždy znovu vzrušovaný disonancemi skutečnosti prudce narážející, směřuje k intensitě, podtrhuje dynamické prvky, chytá vzrušeným slovem, nadaným mimikou i gestem, svár a srážky fysického i mravního světa. Tím se od Březiny liší zvláště také Theerova náboženská lyrika, protilehlá každému monismu a panteismu a vyjadřující se stejně určitě hylozoickými symboly v Zemí, Větru, Vodě a Ohni jako báje,slovím hellenským ve Faethontu a v zpovědi Žiji s Bohem a s bohy či bohoslužebným jazykem křesťanským v Golgotě, v modlitbě Čím jsi? a v duchovní písni Život plyne jako sen. A postavme konečně proti hymnám a sborovým zpěvům Březinovým, jež se duchem i slovem dopínají Absolutna, ty z Theerových básní, které jsou hymnické poesii nejblíže a jimiž v knize Všemu na vzdory vypěl nejohnivější elán svého mužně zaníceného srdce, tavícího se v plameni bez kouře, na př. Zázraku života, Návrat nebo Mé Čechy, a rázem pochopíme ty zásadní a bytostní rozdíly dvou našich velkých dramatických lyriků, z nichž starší tíhl vždycky k ves měrné jednotě a 240