vou uměleckou kořistí Úzkostí a nadějí a ještě větší měrou sbírky Všemu na vzdory uvědoměle budované a dramaticky vystupňované lyrické básně, v nichž si myšlenkové rozpětí vynutilo i značný rozsah, a kde poeta v promyšlené práci tvůrčí usilovalo ,to, aby složitá tektonika celku plně organisovala větvitost ideje a doprovázející ji složitost živlu citového. Básník, jenž právě v této době horovalo lyrickém dramatu Ŕ jehož podstata, ostatně neústrojná a vágně kolísavá, nebyla patrně autoru Faethonta a Niké/ora zcela jasná - se stal tvůrcem dramatické lyriky u nás. Nejen skladby viděné v monologickém či dialogickém řešení přímo scénicky, jako Smrt zpívá, Monolog srpnové noci a Golgota, ale i básně Tragická cesta, Děs minulosti, Elegie, Dům polyp, tak příznačné pro vyzrálého Theera, ztělesňují tento nový typ, který po něm z naší lyriky již nezmizí, a který chová tolik možností vývojových. Kdo rozumí jenom poněkud vývojové logice a tradiční zákonnosti v našem básnictví, vycítí ihned, že též k této dramatické lyrice Theerově vede cesta od O. Březiny, mistra, s nímž se někdejší jeho žák opětovně stýkal i tehdy, když ho vědomě opouštěl a s ním se rozcházel. A obdobně ukazuje až nazpět k A. Sovovi, druhému velkému inspirátoru novodobé lyriky české, úsilí protilehlého křídla našeho básnictví, před stavovaného zvláště čistě K. Tomanem a Fr. Šrámkem, úsilí, aby do nejúspornějšího útvaru písně neb lyrické gnómy byl vtěsnán nejsytější obsah dojmový a citový se vším kouzlem inspirujícího okamžiku - vůbec se Otakar Theer, kte.rý ve svých slovesných počátcích 239