ano, be,zcitného požitkáře neb analytika; hned vstupní báseň Úzkostí a nadějí měla je vyvésti ~ hludu. Aniž podával o tom veřejnosti důkazů, rostl v oněch jedenácti letech také lyrický umělec, a to nejvíce ve směru, k němuž ukazovalo procitnutí živlu citového. Melodie, která zazněla v jeho nitru, si vynutila sourodý výraz rytmický a umožnila mu nejen hudebně členiti básně, ale též tvořiti skutečné písně; sloha skulpturálně tesaná neb sytě polychromická jihla nyní básníkovi pod rukou v něze, a v gracii; prvek auditivní se takto v lyrice Theerově vyrovnával nově s živlem visuálním, dotud jednostranně převládajícím. Otevřme Úzkosti a naděje na kterékoliv stránce a užasneme, kte,rak i sensace, jež přestaly býti samy sobě účelem, zvládnuty byvše intelektem a stále doprovázeny mocným citovým přízvukem, zhutněly a zmužněly. Život není básníkovi již pouhou nezávaznou hrou, nýbrž strašně vážným dramatem. Do všech vztahů k věcem i k lidem vniká vášnivost, stále hotová příti se až do krve, zápasiti do vyčerpání, vzdáti se leda s hluboko'u ranou v hrudi. Rozhodný prvek vůle se hlásí neodbytně jako určovatel Theerových hnutí i činů, jež pohrdají údělem pouhého diváka nebo požitkáře. Otakar Theer, prošedší právě školou literárního kritika, dobře věděl, že z těchto podmínek možno tvořiti lyriku nového u nás typu, typu dramatického, ale neprominul si nic, aby také slohově položil pevné základy pro ni. Vedle písní, jaké opožděnému baudelairovci Výprav k Já byly nadobro ne dostupny, jsou no 238