tafysikou". Rozdíly byly však stejně podstatné a přivodily odcizení. Březinův vesměrný optimismus nemohl uspokojiti dramatického pesimistu Theera; dramatickému dualistovi Theerovi nehověl světový monismus Březinův. který se mu jevil příliš statickým; mladší básník pohřešoval v symfoniích staršího mistra ostrou konkretnost, palči. vý vztah ke skutečnostem bezprostředně prožívaným, čerstvé a citlivé otisky názorů života - slovem vše, nač sám kladl takový důraz v nové své poetice, neuznávající "ani vznešeného, ani nízkého", nýbrž jen "všetajemně jednotné dění, měni· vou, pěnivou vlnu ducha, tančící spánkem hmoty". Čím dále tím častěji se rozchází mladší lyrika česká právě na těchto cestách s Otokarem Březinou, odbožšťujíc se a civilnějíc postupně, neboť si vytyčila solnessovský úkol: budovati domy pro lidi a nebýti již stavitelkou chrámu. Nerudovsky dlouhá přestávka, plných jedenácti let, ležící mezi Výpravami k Já a Úzkostmi a na· dějemi, byla nutností, měl-li Otakar Theer uskutečniti vše, co si sám uložil mezi řádky přísné předmluvy Výprav. Musil poznati život v jeho mnohotvárnosti, aby se jeho básnické sensace propálily pletí do masa, nervů a krve. Musil si, opustě hravou soběstačnost umělectví, osvojiti oblast filosofie a dějin, aby hlas intelektu nevycházel z prázdné prostory a nelámal se v ní vlastní ozvěnou. Musil projíti opětovnými srážkami požitku a myšlení, aby mu procitl kdesi v hloubce, podoben stříbrnému prameni, Hlas Srdce, překvapující většinu těch, kdož si právě v O. Theerovi zvykli spatřovati jenom chladného, 237