mentů. Co i básnické praksi Výprav chybí, toť právě Hlas Srdce, tak upřímně obdivovaný na O. Březinovi, a kromě něho složitější náplň ideová, kterou rovněž básník Stavitelů chrámu daleko předčil nad veškeré své vrstevníky. Avšak k těmto hodnotám, jež dávají poesii vyšší, ba nejvyšší posvěcení, dlužno dorůsti, dotrpěti se, dozráti; sebe větší učitel a působivější mistr k nim sám nedopomůže. Na cestách, po nichž zmužnělý Oto Theer jich dospěl, ho již O. Březina tak věrně nedoprovázel; pozvolné odcizení vyznačuje jejich vzájemný poměr. Bylo snad i ono příznačné a typické pro vztah celého pobřezinovského pokolení k největšímu mistru českého verše po Jar. Vrchlickém? Je to téměř jistota a - nelze toho nelitovati. Když r. 1913 Otakar Theer s horlivostí propagátora a s~ šťastným pocitem vůdce rýsoval dráhy "mladé české poesie", jak poněkud neurčitě označoval své lyrické druhy-verslibristy, připial jak Sovu, tak Březinu těsněji ke své družině než Dyka a Karáska; o Macharovi mluvil nejenom tenkráte s netajeným opovržením. Avšak oba největší lyrikové devadesátých let se mu jevili již minulostí, uzavřeným celkem, hotovými misil:ry díla docela ukončeného; zdvořilý chlad cizoty vane z tohoto projevu pouhé úcty, nedoprovázeného příchylností. Přes to není sporu, že se O. Theer právě mezi Ozkostmi a nadějemi a knihou Všemu na 1Jzdory v nejedné věci setkal s O. Březinou; jmenuji jenom volný verš, dramatickou výstavbu rozsáhlejších skladeb lyrických a především základní názor o prvotním poslání poesie: "aby se stala me 236