své vesměrné jistoty, pokory a lásky působením vyššího neklamného orgánu, Hlasu Srdce; O. Theer lituje, že jemu samému není dán, nebo že, ho pozbyl, ani nevěda, jak. V tomto rozpoznání jest kus osvobození, které se, ovšem, může uskutečniti až později, ale po němž mladý básník prahne, Ř nikoliv jen pro sebe, nikoliv jen za sebe, a dodejme ještě: nikoliv jen pro svou vlastní generaci. Vzestup od Hájů jest ihned zřejmý: jest to vze· stup od pouhé smyslovosti k intelektualismu, který dobrodružství a hry sensualistovy kontroluje a rozbírá a tím umožňuje dozrávajícímu básníkovi zobjektivisovati se. Myslím, že tímto stadiem bude naší poesii projíti vždycky, kdykoliv se sama dočasně odsoudila k počitkové a sensualistické soběstačnosti - dnešní poetismus snad právě stojí před touto zkouškou síly, před tímto křtem ohně. Básnické umění Výprav k Já, pokud ve svých vstupních a vývojově ne,jstarších partiích nejsou inspirovány teplou pohodou a zdravým jasem naturismu, provádí sliby dedikační předmluvy, a to způsobem, který jest, po mém soudu, nejvýraznějším rozvitím lyrické metody Baudelairovy u nás; mluví-li se právě teď o baudelairovství a jeho ob· nově v české poesii, nemělo by býti na O. Theera docela zapomínáno. leť Baudelaire nejdokonalejším zosobněním onoho typu, k němuž se Thee;r v předmluvě Výprav přihlásil jako k svému typu nejvlastnějšímu: 'sensualista-analytik, rozkošník a zároveň soudce svého já, zvědavec smyslů i poznání, milenec hry života, ktero1u v zápětí rozbírá a třídí, konečně nevolník ženy, určené nejenom za předmět rozkoše, ale také duševních experi 235