zinovi o tři roky později, když opět výmluvně a samolibě stylisoval předmluvu ke, knize Výpravy k Já; literární pl'ogramatik ustupuje v ní hluboce upřímnému mladému muži, který se zpovídá z vnitřních krisí. Jest opětně - obsahujíc zároveň věnování celé sbírky - adresována Otokaru Bře· zinovi a zase hovoří důvěrně s "drahým Mistrem"; ale to již jest věřící a kladný objektivista, zasvě· cený a radostný mystik Větrů od pólů a Stavitelů chrámu. V kolozpěvu, který dal jméno této knize, nalezlO. Theer motto pro Výpravy k J áa záro· veň ztělesněný obraz své vlastní duše v r. 1900, a to v úryvcích veršů: "Snili o rozkoši nejistoty a hry ... , o tragické žízni hledajících, o honbě, která tajemství stihá". Učinil tuto dušezlmmnou diagnosu básníkovu východiskem sebezpytných úvah, které přednesl rozryvným způsobem mučivé konfese. Z ní jest patrný veliký duševní převrat od doby Hájů. Hlas Sensací ho již nikterak nedovedl uspokojiti, neboť pozbyl naivní jistoty člově· ka, kterému stačí prostě žíti. Nyní, hnán bezmeznou zvědavostí, následuje rozkazů, jež udílí Hlas Intelektu. "Nejistota, hledání, tajemství jsou mu zároveň rozkoší i bolestí, zklamáním a nadějí." Chce rozřešit své Já, "chce je poznat, utřídit, ovládat", Přiklání se k psychologismu a k analytičnosti, které v Hájích zamítl; žije netoliko smysly a pletí, ale přede,vším intelektem, který rozbírá Hry a zkoumá Sensace. Uvědomuje si však, že O. Bře· zina, jenž mezi ostatními duchovními typy zaznamenal a metaforicky zmonumentalisoval tento typ zvědavého intelektuála, věčně a marně experimentujícího, sám k němu nenáleží, nýbrž, že dosahuje 234