hodl, nutkán Hlasem Sensací, ned.baje protestů, kterými ji současně doprovázel Hlas Intelektu, jak později sám označil dramatický rozhovor, vedený stále v jeho nitru; tehdy si ještě neuvědomoval, že dialog se mu v duši brzy promění ve vzrušené trio, zasahováním násilně tlumeného Hlasu Srdce. Theerovu nejistotu v Hájích poznáváme průkazně z jeho poměru k Otokaru Březinovi, nejsilnějšímu mezi básnickými mistry předchozí generace, kterými se v předmluvě zabýval. Byl to ovšem posud jenom básník Tajemných dálek a Svítání na západě, kterého mohl r. 1897 Otto Gulon znáti a karakterisovati "císařsky tesknými rhytmy Věčné bolesti"; subjektivistický pesimista, zraněný životem a fascinovaný smrtí, citlivý vyznavač bolesti a nedočkavý milenec tajemství, teskný básník opouštěné krásy pozemské a závratných snů o nedostupné věčnosti nebyl ještě oním kladným myslitelem mystickým, jaký se jižjiž měl zjeviti v objektivistických Větrech od pólů. Otakar Theer mu v Hájích adresuje velice osobní, přítulný a upřímný list Probuzení země, kde, se svému mistru vy· znává z lásky k němu, ale kde se ho vzrušeně ptá, proč opustil krásu a požitky kypré, mladé země pro svou mystickou melancholii; zcela dětinsky staví svou naivní milostnou zkušenost proti Březinovu posunu odmítavého popěrače života. Mezi řádky však čteme, že to není jenom Březinův pesimismus, co dráždí optimistického básníka na mistrovi; smyslný a smyslnický hledač i strůjce sensací jest znepokojován myslitelem, u Březiny stále důrazněji se hlásícím. Takto si formuloval svůj vztah k Otokaru Bře 233