proti náklonnosti k rekapitulování, již nazyva historismem, staví básnické oddání se živé bez· 'prostřední přítomnosti; stále mu tane na mysli vystupňovaný, ba svrchovaný lyrismus, plný šťast· né harmonie a na míle vzdálený veškeré dekaden· ce: nakonec označuje svůj směr dosti překvapující etiketou "filosofie Kůže, Srdce a Duše". Pod tímto barokním a co možná nepřesným heslem se skrývá v podstatě málo promyšlený, ale tím prožitější kult smyslových sensací, pocitové hry rozkošemi a požitky, ano, zcela zřejmé úsilí o to, aby poesie byla nadobro vyproštěna z vlády ideí a podřízena zákonům sensuální a citové spontánnosti. Samy Háje, kde se tančí, nejsou než důsledným usku· tečňováním tohoto programu; děje se to chlapecky, často s velikášskou pózou a s mnohou básnickou reminiscencí, v zlomkovitých záznamech a lyrických nápovědech, někdy s dětskou žvatlavostí a jindy i s přísadou plané rétoriky, ale. stále s jem, nou citlivostí pro odstín rozkoše., pro polotón smysl. né melancholie, pro kouzlo svítivého okamžiku. Dnes cítíme, kterak zde Otakar Theer před třiceti lety, ač za pomoci svých francouzských učitelů, ustavoval v Čechách nový směr, který hověl jednomu hlavnímu sklonu jeho komplexivního ducha a který se, o čtvrt století později vynořil jako poetismus: spontánní umění básnické hry, obrážející v půvabných obrazech a v příjemných situacích lyrických volné vlnění dojmů, sensací, tužeb v duši, která odmítá kontrolu analytického rozumu. Zdá se však, že si mladičký Otakar Theer nebyl zcela jist svou věcí, a to proto, že se pro ni roz 232