Otakar Theer na křižovatkách české lyriky ~ kritickým bystrozrakem~ který u Otakara ~ Theera provázel od časných slovesných začátku jeho zanícení básnické~ nepomíjeje ani v dobách nejsilnější inspirace citové a smyslové~ se orientoval mladý lyrik v současné situaci literární hned v samolibé a náročné předmluvě své básnické prvotiny~ Hájů, kde se tančí. Vězí v tom jistě kus mladické chlubnosti horlivého čtenáře francouzských knih~ jestliže se celé dekády francouzských spisovatelu od Constanta a Stendhala až k Le Blondovi a Bouhélierovi citují a namnoze i karakterisují~ avšak projevuje se zároveň běžná tehdy neznalost básnické tradice domácí a lhostejnost k ní; Otakar Theer zná a právě proto uznává jenom několik literárních představitelu t. zv. ge· nerace let devadesátých. Všecko ostatní odmítá jako parnasisty~ představitele 1\:0 umění ~~zevnějšího~ mozkového (čili tak zvaného citového), rétorického" a rozkazovačně dekretuje~ že se nikdo~ jak doufá, nebude pokoušeti o vzkříšení školy parnasistní. Ve druhé skupině t. zv. analytiku nezajímá ho valně družina realistických prosaiku, zato se pokouší několika slovy kritické karakteristiky a citového zaujetí vyznačiti svuj poměr k lyrikum analytického založení~ k Hlaváčkovi, Karáskovi~ Sovovi a Březinovi; nejsou mu sice učiteli a vudci~ avšak pociťuje livou nutnost vyrovnati se s nimi. Proti jejich postupu analytickému~ který se mu zdá příliš věde.ckým~ hlásá uměleckou synthesu; 231