kázal svou virtuositu v malebné próse impresionistické podle vzoru Viléma Mrštíka, aby oslňoval pražskými pohledy a náladami, aby dal kvésti pražským zahradám, zvučeti pražským zvonům, tměti se, a zase zářiti pražským chrámům. Když v pozoruhodné recensi "Lumíra" Ot. Theer oceňoval knihu svého přítele, s nímž ho sdružila nejenom vtipná karikatura Dra Desideria, octl se ve velkých rozpacích, tím větších, ježto právě tehdy r. 1904 sám velice úporně experimentoval s českou prósou výpravnou. Nevěděl, zda se má ohraditi spíše proti genrovému figurkaření a idylismu resignovanému, či proti impresionistické pasivitě, vždyť obě tyto tváře Kamprovy prósy se příčily všemu, oč sám usiloval a proč hledal oporu v domáci tradici. Vyřkl své zásadní námitky taktně a skoro jenom mezi řádky a z ohledu k druhu si odepřel i soustavnější srovnání s Mrštíkovou "Santou Lucií", jejíž tragická nota zoufalství a marnosti obětovaného mladého osudu měla přetrvati mírné, odevzdané, optimistické largo Kamprovo. Kdo se pamatuje ještě na pana oficiála Vorla a na jeho bílou lásku k slečně Otilii Hanfové? Zato Jiří Jordán žije ve své drásavé typičnosti doposud. Když Otakar Theer a Viktor Dyk, oba vůdčí básníci třetího "Lumíra", psali o Jaroslavovi Kamprovi, ať za jeho života ať nekrologicky, potlačovali úmyslně vše, co je lišilo od druha, náležejícího vlastně generaci předchozí: příchylnost přátelská ulamovala hroty zásadním výhradám. A jiný důvěrný kamarád Kamprův, Vilém Pospíšil, vyložil za osobní družinu soudruhů Kamprových, kteří nebyli literáty, v nekrologu "Českého Slova"' 229