Mrštíků; jsou to ostatně jeho ,studie nejtemperamentnější a nejsvítivější. Kdežto nepochopil malířský impresionismus jako sám princip tvorebný, byl z nejhorlivějších zastánců a nejvýmluvnějších vykladačů impresionismu slovesného, oné dojmově lačné a mravně indiferentní smyslovosti, která se vybíjí básnickým pleinairem, stlačujíc člověka takměř jen na trpnou bytost zrakovou a dávajíc mu prožívati skutečnost a osud jako pouhou feerii barev a tvaru, divadel a visí, sensací a rozkoší. Takto se Vilém Mrštík, básník "Pohádky máje" a "Santy Lucie", jejž si Kamper oblíbil také pro jeho konservační zápas staropražský, podstupovaný skutečně po junácku, stal kmotrem jediného výpravného díla Kamperova, "Bílé lásky", kterou autor místo románu nazval poněkud rozpačitě "historie jako tisíc jiných". Příběh milostné touhy a iluse, která zprvu prosvítí a na konec tesknou resignací naplní životní jeseň drobného úředníčka staropražského, postavil Jaroslav Kamper poněkud paradoxně na křižovatku románové tradice české. Nepatrná fabule sama i její podprůměrní nositelé, nakreslení s láskyplným genrovým realismem bez hlubší psychologie a jakékoliv problematiky, ukazují daleko nazpět; tato zmalicherněná odrůda dickensovství sahá přes Herrmanna až kamsi k Rubšovi a vymyká se všemu, oč usilovala naše výpravná prósa od let devadesátých - ani mravoličný přírodopis společnosti ani dušezpytná analysa výjimečných neb velmi odstíněných jednotlivců. Ale tato kostra prostá, ba nuzná bez zápletky a bez tragiky jest zde vlastně pouhou záminkou, aby Kamper pro 228