březnových, zvláště o Turinském, pak o J. J. ~ola· rovi a E. Bozděchovi, o Stroupežnickém, jehož vývoj jest dokumentárně a přesvědčivě vystopován. Zde se všude Kamper sdílí o tendence i o postup Jana Máchala, horlivého dějepisce staročeského i novočeského písemnictví scénického, jsa v hledání faktu méně mikrologický a v hodnocení děl velkodušnější; oběma leží na srdci souběžnost biografie a výkladu literárního, oba zkoumají úzkostlivě puvodnost či závislost motivickou, oba sledují, jak osudy na jevišti dokreslují život her v knize. Avšak, jakmile se Jaroslav Kamper postaví před problematickou neb složitou osobnost básnického tvurce, u něhož niterná tragika vrhá reflex do tvorby, ocítá se český sainte-beuvovec rázem v úzkých a při vší sympatii přestává chápati. Přisoudíme-li jeho monografii o Zeyerovi alespoň zásluhu o vydatné rozmnožení a proniknuti: látky životopisné, odložíme dosti rozsáhlou práci o K. ll. Máchovi s politováním, - všecky ty výhrady a kritické výtky, celá ta úzkostlivá opatrnost, s níž se autor vyhýbá všem problémum vpravdě máchovským, dokazují, jak Kamprovi bylo a zůstávalo cizím vše vášnivě tragické, osudové, slovem všecko vpravdě romantické a j'ak se musil vnitřně namáhati, aby nedal úplně za pravdu odsudkům, kte,Té o buřiči básnické geniality proneslo předbřeznové juste milieu .- Nebudiž však zapomenuto Jaroslavu Kamprovi, že to byl právě on, kdo vedle F. V. Krejčího uznal naturalistickou prósu českou let 90. za hodnu úhrnného zkoumání a podání, kdo po prvé jednotící linií opsal vývoj J. K. Šlejhara a bratří *15 227