Eklektikem oka velice vnímavého a schopnosti značně přizpůsobivé se Jaroslav Kamper projevoval před moderními díly výtvarnými, která vykládal bez dogmatičnosti a oceňoval bez hierarchického srovnávání s uměním klasickým; jeho referáty i úhrnné studie, psané hlavně do Peldových "Rozhledů", značí onen krok, který česká výtvarná kritika K. B. Mádlem, Fr. Táborským, F. X. Jiříkem a K. M. Čapkem-Chodem v době prvních výbojů spolku Mánes učinila od nazírání i prakse neúnavné Renáty Tyršové. Kamper nepostoupil vlastně k dílům prvních Mánesáků, a jeho zor, školený na starých mistrech, nepři svědčil k výtvarné re.voluci, provedené v duchu důsledného impresionismu. Umělci jeho lásky zltstávali přechodní malíři jako Schwaiger neb Marold, ale vedle nich - ač v jádře milovník všeho graciós· ní ho a rozkošnického, smyslného a poutavě pitoreskního -- dovedl oceniti i přísně heroickou liniAlšovu neb zvláště Jeneweinovu. Právě široká chápavost staví vysoko Kamprovy s1udie z dějin literatury a divadla. Není to odborník historický ani literární estetik, kdo zde oceňuje, zařazuje, životopisně a psychologicky vykládá zjevy zapomenuté či naopak konvenčně přeceňované, snaže se, jednak o korektiv mínění pohodlně zobecnělých, jednak o získání náležité poměrnosti srovnáním se zjevy evropskými - zde se spolehlivý, ač nikterak výbojný vkus staví ochotně do služeb revisionismu literárně dějepisné školy Vlčkovy, v jejímž velkém souborném podniku Kamper též spolupra. coval. Nejhodnotnější jsou beze sporu jeho studie o dramatě a divadle: o hrách a dramaticích před 226