staré Praze, jejími paláci a zahradami, kostely a kláštery, loubími a plácky, kolem zmlklých kašen a drolících se soch uvázlo ve feuille,tonech denního listu, ukázalo teprve v pozdním posmrtném souboru německých statí, psaných pro "Politik", že Jaroslav Kamper byl jedním z prvních literátů, kteří pochopili, oslavovali, propagovali pražskou duši barokní a to především tam, kde v osvícenském období jihne do gracie rokokové, aby pak ustoupila světlé pohodě empirové, poslednímu to jednotnému uměleckému slohu, který Praha prožila. V několika staropražských figurách ze soumraku baroka a z úsvitu empiru se Kamprovi zvláště zalíbilo: byrokrat a sběratel Bretfeld, učenecký podivín Schottki, nestvůrný polyhistor Opitz, osobivý hudebník Tomášek jsou z nich na předním místě, ukazujíce, kterak Kamprův antikvářský zájem byl stále doprovázen uměleckým zájmem o dušezkumnou kuriositu a o osudovou pitoresknost. Máme, však z jeho pera i studie o barokních umělcích výše Rainerovy neh Brandlovy, které vedle příspěvků do "Soupisu památek" legitimují Kampra jako výtvarného badatele, překračujícího hranice pouhého láskyplného ochotnictvL Neproniká-li k vlastním otázkám slohovým a nepovznáší.li se také ke zhodnocení posledních náboženských problémů baroka v jeho myslice a tragičnosti, dovede přece pověděti mnoho podstatného a zajímavého o spojitostech, které vedou od díla k osobnostem a od osobností k době, Kamprovi blízké patosem, dekorativností, světelnou a barevnou feerií, snoubící prostory nadsmyslné s kypivou pozemskostí. 15 225