schopností vcítiti se do životních forem minulosti, přelíti se do nich a zmizeti v nich; že měl nevšední dar evokační spojený s potřebou křísiti osobnosti a poměry; že dovedl teple a náladově karakterisovat i lidi a osudy. I v dobách, k nimž lnul uvědomělým citem spříznění, ho jednotlivci 7.ajímali mnohem více než kolektivní duch periody, a v uměleckých dílech, ač soudil s obdivem o formalistické estetice durdíkovské, 'se, zabýval především individualitami, hledanými za výtvory. Ve spojení s jeho novinářským povoláním, které vykonával velice opravdově s láskou i s obratností, vedly ho tyto sklony k tomu, aby se stal kulturním žurnalistou nevšedního slohu, jedním z nejlepších, jaké jsme kdy měli. Tento typ, o mnoho pozdější než jednodušší a úspěšnější typ Havlíčkův, datuje se 'll nás od Nerudy, ale snad vlastním předchůdcem Kamprovým, rovněž konservativním a rovněž vydatně obráceným do minulosti byl tu V. V. Zelený, Sme,tanův průkopník, Pešinův životopisec a Zeyerův přítel, jemuž bylo přáno ještě méně let než Jar. Kamprovi. Jako u Nerudy působil i při Kamprově kulturním žurnalismu vydatně spolu pražský genius loci, s nimž rád besedovával i třetí novinář umělec pražského města a obvodu - J akub Arbes. Malostraňan Neruda, Smíchovan Arbes, Karlíňan Kamper dostali od onoho strážného ducha, tak často měnícího svou podobu, do vínku dar městské intuice" která jest mnohdy spolehlivější než poznání diskursivní; šlo-li o pražský barok neb o pražský empire, dar ten Kampra nikdy nezklamal. Co z Kamprových malebných procházek po 224