ný věk v redakci staročeského deníku tl teprve v posledních letech se sympatiemi přikláněl k českému socialismu, neměl ani s realismem ani s pokrokářstvím pranic společného. Pro něho, na rozdíl od málem všech vrstevníků z vědeckého i Hterárního světa, nebyla kritika ani patosem ani inspirací, jak zní vzletná i přiléhavá formule., ražená soudcem k tomu nad jiné povolaným; v protikladu, ne-li přímo v protestu k požadavku, aby kritika byla "stavem dramatickým, krisí v dějinném rozvoji", ponechával ji Kamper na sainte-beuvovském stadiu uměleckého rozkošnictví, požitkářského popisu, statického výkladu. Vyhýbal se soudu, který bolí, a uchyloval se do vnímání, jež obohacuje; i v ne,jlepších svých projevech kritických zůstával v podstatě interpretem. Rovněž nedovedl souhlasiti s diktátem, a:by kritika byla osnovatelkou budoucnosti, bojem o zítřek; mnohem více se obracel do minulosti a z ní často bral i měřítka i hlediska. Ač neměl odborného historického školení, které by ho bylo jistě uvedlo do nejtěsnější blízkosti Jaroslava Golla, ducha sklonů v mnohé příčině Kamprovi příbuzných, přece jeho základní postoj k životu a k umění byl his.torický. Velice pregnantně tOl vyjádřil V. Dyk ve svém nekrologu v "Lumíru": "Byl milencem živo~a,který sledoval napiatým a žárlivým pohledem. Ale ještě více byl milencem věcí minulých, dozněvších tónů, vybledlých barev, životů, kterých už není. Základ jeho díla je v minulosti. Jeho touhou bylo učiniti ji přítomnou. Všemi cestami vyšel za ní, aby ji lépe pochopil a poznal." Dodejme k tomu, že Jaroslav Kamper byl nadán vzácnou 223