Myslím, že pro Jana Karníka jsou nejkara:kterističtější obě Suspiria knihy prostřední, opravdu pouhé lyrické povzdechy na okraji dnů, lehké a prosté v básnickém výrazu bez pretensí a bez ozdob. Modlí-li se v prvním Suspiriu básníkovo srdce po březinovsku za nadosobní a sociálně platné zúrodnění svého inspirovaného díla, usazuje se v druhém s uvědomělou pokorou výslovně v cele daleko nižší, než jakou právě Oto Březina, básník mystického maximalismu, vytkl českému myšlení a tvoření náboženskému. Není to vyvolene.c boží, kterého Pán stvořil o málo menším andělů, nýbrž skromný syn člověka, kdo se tu modlí: "Až, Pane, drahou věčných hvězd nastoupíš jednou k Soudu vjezd, slyš bědných duší zaúpění: Než přísně zvážíš každou vinu, jíž puklé srdce ztíženo, než vyřkneš ortel zavržení, ó, pozři na tu křehkou hlínu, z níž tělo naše stvořeno!" Rozlučme se na tomto významném místě s básníkem Janem Karníkem s důvěrou, že naše poznámky přispěly v slavnostní chvíli k ocenění pravého lyrika, čekajícího nikoliv na uznání, nýbrž na spravedlnost! Nechtěl býti nikdy - ani v oblasti náboženské poesie - pěvcem bohorovné touhy po velikosti, titanského rozletu vesmírem, závratné lásky k věčnosti. Cítil se i v jiskřivém dechu božím, v hodinách okouzlení přírodou, v in· spiraci uměním jenom synem hlíny, dítětem vte· 219