mentalisovanými drobnostmi, tu mu lidové i městské postavy, zkrojené hned groteskně, hned vymodelované do tragiky, tuhnou do baladických 'situacÍ. Tak i v Moravské symfonii se mu vtipná alegorie českého osudu Děti v lese mění v sytý polopohádkový motiv z lesa jeho domova; tak ve Večerech u krbu, jejichž sám název znamená program a jejichž prolog Zpěv návratu zaznívá vzletnou chvalořečí "sladkého kouzla domova", rozkládá se Pozdrav Petru Křičkovi v sytě barevné panneau horáckého kraje, napojeného sluncem a bájeslovnými tradicemi; Idylický chvalozpěv rozpřádá do široka bukolické podrobnosti skromných hospodářství ve Žd' árských horách; rozkošná intimní podobizna Bábinky dýchá uprostřed vděkuplného patricijského zátiší štěstím rodinného krbu a životní bezpečnosti, až pak Blednoucí selanky ve volném cyklickém sledu odvíjejí s kužele vzpomínek celou serii novoměstských osudů, figur, drob· ných tragikomedií a zbavují tíže všecko, co bylo smrtí osvobozeno. A 'současně s těmito úryvkovitými a episodickými lístky z kroniky ve verších psal Jan Karník i jediné své větší dílo výpravné prósy, letopisy vyvážené z rodinných pamětí a úplně pro sycené kořennou vůní novoměstského venkova, Soumrak rodu Jamborova, selský románek řešení mnohem tragičtějšího než jsme zvykli u důsledného tohoto optimisty: tvrdost okoralých srdcí a krutá lakota selská rozvracejí zde samy to, co je Janu Karníkovi nejdražší a nejbezpečnější jistoto-u životní, soudržnost rodiny, předurčené Bohem k tomu, aby ve shodě a svornosti vzdělá· vala, omlazovala a rozmnožovala zděděnou líchu. 216