pěvec středních poloh, Antonín Klášterský, básník domova, věrnosti a odevzdání. Na prahu dvacáté· ho století nebyl ani vzdělaným literátům plný význam lyrického genia Sládkova ovšem ještě jasný, ba ani jeho náboženská poesie - před modlitbami a hymnami Březinovými u nás nej. čistší a nejvyšší - nebyla potud doceňována, ale na duchy spřízněné působil již tenkráte osobitým svým uměním a velkou opravdovostí lidskou. Jan Karník stojí mu celým ustrojením tak blízko, že mu chvílemi až hrozí nebezpečí, aby se nestal pří. mo epigonem tohoto velkého českého lyrika; i on mohl, se skromností a prostotou sobě vlastní, na· psati do čela své poesie památné sládkovské vyznání: "Já jsem jen prostá česká olše, - jež povyrostla u potoka - a do měnivých zadívala Č se vln jen trochu do hluboka. - A neželela mno· hé větve, - když divočej' to proudem spělo, -v mých haluzích to zašumělo, - jen když to tuze zabolelo. " Jeť J. V. Sládek prototypem básníků, kteří tvoří před.evším z inspirace citové, před níž ustupují veškeré složky ostatní, vyjmouc vzpomínku; ta jest Sládkovi a sládkovcům - a mezi nimi též Janu Karníkovi - stejně mohutným zdrojem tvůrčím. U Sládka však prošel vášnivě intensivní cit počátečním stadiem vzdorného individualismu, ba titanismu, než, zkrocen tuhou životní kázní, rozjihl v něhu a pokoru dítěte a zúžil se v resig. novanou zbožnost vůči domovu a světu, smrti a Bohu. Tyto tuhé a tvrdé mužné kořeny Karníkově citovosti chybí, a proto se mu občas cit zvrhá v pouhou sentimentalitu. S tím souvisí také pod· 208