po stěnách; v celé bajkové pásmo, alegoricky zužitkované, se zapřádá vypravování svíček ve služ· bě božské i lidské. Pozorovatelovy kroky se zastavují i v městě pro postřeh a látku: děti hrají s fazolemi; lípy hovoří teskně a vyčítavě o pomníku výtečníka u své paty; osel vzpomíná na život v lázeňském sídle; vody zkalené továrními splašky porušují celý život ryb ... jak se touto stálou látkovou vynalézavostí J. Fr. Hruška vzdálil z tradičního okruhu, narýsovaného Bidpajem a jak jej vydatně rozšířil, podávaje zároveň důkaz, že bajka není ustrnulým útvarem slovesným! Vychází-li tématické rozmnožení bajky u Hrušky, stejně jako jeho lafontainovská poetičnost, z jeho silné potřeby a záliby pozorovatelské, klonící se k realismu, vyvěrají jiné osobité rysy jeho bajkářství z romantiky naladěné básnivostí, známé i ze čtyř svazků chodských pohádek Na hyjtě. Jest to především jeho záliba, spojovati bajku s legendou. Lidový vzor chodský, známý zvláště ze spanilých pohádek "o Pánu Bohu", zaznamenaných a zpracovaných B. Němcovou, byl tu beze sporu povzbudivým ukazatelem, ale nebylo by se J. Fr. Hruškovi asi zalíbilo v tomto gemu, kdyby nebyl tak hověl dětinsky prostomyslné duši věřícího katolíka, ktelý žije, stejně jako jeho předkové s Bohem a v Bohu a jenž své víře rád dává výraz co nejnázornější. Vedle příběhů o stvoření světa a katolicky tak příznačných událostí po vyhnání prvních lidí, obtížených dědičným hříchem, z ráje, vracejí se Hruškovy legendy nejraději k zvěstování Panny Marie, k dětinství Ježíšovu a k útěku do Egypta, k utrpení a umučení Spasite 201