nek laškuje kvetoucím sadem; leiní tůň houpá květy leknínové. V lesním porostu se hrdě vzpíná kapradí nad kVe1:{jucími kříčky borůvek; v čistém horském proudu se zastavuje tiše losos a loká čerstvou vodu; v háji na podzim se pestří ve všech barvách koruny stromů. Nebo napadne v máji uprostřed zeleně a květů nenadálého sněhu; v zimě praskají dusté ledy na povrchu horské bystřiny; kouzlo dálek, přeletěných ptactvem věrným domovu, se klene ve vzpomínce. Kdo zálibným a pozorným perem kreslil tyJto miniatury, často připomínající lyrick{ju pohodu Hálkova cyklu "V přírodě", jest skutečný básník; přírodou se ubírá netoliko za příkladem, podobenstvím a poučkou, nýbrž za prožitkem smyslů stále pohotových k pozorování. Zhuštěnou synthesou jednotlivých postřehů vznikají u Hrušky zpravidla situaCe! a scenerie typické, ale občas uvázne při tom leckteré individuální určení časové a místní, dodávající pak bajce působivé živosti. Nejen dřevorubec, u něhož se SpoKojenost usadí, ale i žebravý cvrček-muzikant se představují jako Chodové. Tíha světové vojny, která z dálky dolehla i na bajkáře, zrcadlí se příběhy dvojího orání za války i po návratu a nadto dialogem českého legionáře s koněm-přítelem. Z plnosti rté doby a hlavně z národně-politických dojmů prvních let če~koslovenské nezávislosti vznikl celý cyklus "časových bajek", Za Svobodou. V něm starostlivý národovec přísně mravního a konservativního smýšlení fahulisticky promítl výsledky svého životního pozorování, kJteré odlišilo svobodu od zvůle, postavilo proti společenské ne 199