ření v osvobozené vlasti", ozývá se hlavně jen moralista, který chce podávati čtoucím hodně podnětů pro vlastní uvažování a usilování o rozvoj sebevědomé národní mravnosti, na níž musí se zakořeniti síla a sláva osvobozené vlasti. Jeho kníž· ka chce "zachytiti ozvěny volání po zvýšené úrovni mravní a zastírati je obrazným rouchem bajky podle dávné záliby a zlmšenosti, že pravda, která, jsouc takřka zahalena, neholí jako přímá; pravda pak milá v hávu přírodního obrazu více vábí". K tomuto pojetí se vrací také v doslovu Výboru, když byl předeslal historický přehled o fabulistice světové i české od Bidpaje do našich dnů. Na jádro bajky se tu dívá lessingovskýma očima a zdůrazňuje pod "půvabným pláštěm obrazného příběhu z přírody" především "mravní pravdu nebo praktickou zkušenost ze života, podobně jako přísloví, ale prostou pravdu, platnou pro život". Ale pouze v této tendenční didaksi jest bajkář Hruška lessingovcem; jinak opouští úplně příkrý racionalismus dogmatického zákono· dárce XVIII. věku. Děje se to zcela podle vnitřní organisace Hruškovy osobnosti, v níž rozumově uvědomělé mravokárství jest jenom je,dno'U slož· kou. Mnohem silněji v něm proniká dědic lidového ducha a básnický pozorovatel skutečnosti. Ukazuje se to i v jeho teorii bajky. Jako pravý romantik grimmovského ražení se vrací J. Fr. Hruška opětovně k domněle prostonárodnímu původu bajky: zde prý kolují v ústech lidu zrovna jako písně a pohádky; zde tvoří pod. g,tatné jádro vypravování na hyjtách; zde vyslo. vují "životní názory a mravní ideje starodávných 192