ho požehnanou propagandu výtvarnickou - se prohluhoval ve smyslu oněch mravně společen. ských hodnot, oné zbožštělé lidskosti, onoho obrozeného křesťanství, které značí moderní Rusko Tolstého a Dostojevského, ne již staré Rusko slavjanofilské. Vůbec se v poesii Fr. Táborského postupně při. hlašují ony názory, které - ve smyslu širším než jen literárním - jmenujeme českým realismem a jež jeho vrstevníci (rovněž moravského původu a stejně silných ruských sympatií) postavili v protiklad k eklektickému a západnickému umělectví lu· mírovců; také u Fr. Táborského nebyl tento přechod od moravského buditelského idealismu k mo· dernímu přesvědčení idealistickému násilným přelomem, nýbrž přirozeným postupem vývojovým. Přijal zásady českého realismu s touž oddaností a důvěrou jako se kdysi ztotožňoval s probuzeneckou romantikou a se slovanským idealismem učitelů svého mládí, ale tentokráte nepřinesl ochotně nastoupený směr požehnání jeho básnickému ingeniu. Alespoň lyrickému ingeniu nikoliv. Již první~ skladba, zahajující tuto dráhu, výpravná Stará komedie, naznačuje nebezpečí, které zde vývoji Fr. Táborského hrozí: drobná pozorování všedního života zaznamenává s úzkostlivou zevrubností zasypávající vlastní básnický proud; předmětnost, pro niž se kronikář průměrného měšťan!ského světa odosobňuje" dusí nejen jeho citovou, ale i kontemplativní vlohu; ze strachu, aby se nejevil emfatickým, stává se básník suchým a střízlivým. Běda! - František Táborský v důsledcích svého realistického přesvědčení odzvání 'Sám své· 186