le.rovsky horujícího Ad astra, druhý svazek lyriky hned dvojím kolozpěvem víry, 'síly a blaženství, Cantus firmus a Přípitek, třetí pak svazek štědrovečerní modlitbou v shakespearovském rámci Jitřní, v níž všecky tvořivé síly všehomíra i lidského srdce se splétají k plesnému obřadu víry a naděje; dává-li pak nejrozsáhlejší své výpravné skladbě, epopeji Husova muče.dnického hrdinství, Allelu;a! vyzníti na konec lyrickým akordem, činí tak proto, aby mohl zapěti vděčný hymnus "síle srdcí vše podmanivé, kráse hrdinného zápalu, zdobě žití zasvěceného". V řečnicky účinné a verbalisticky rozvité lyrice Fr. Táborského, kde nejednou slovo bují na úkor myšlenky a kde výrazová přeplněnost občas vadí plastice, není nic tak bohatě zastoupeno jako básnické výzvy prýštící z mocného voluntarismu autorova a obracející se k volní oblasti čtenářově; citové vzrušení spolu s rozvážnou meditací rO:lmmovou doprovázívá tyto skladby, do nichž hučí často píseň zvonů a nad nimiž se symbolicky vznášejí orlové. V básnickém mládí Fr. Táborského proniká tu význačně moravský tón staroromanticky laděný: slyšíme valašského rodáka z Bystřice, který dal své Muse vystoupiti na Hostýn a na Radhošť, aby nejen s jejich výše postřehla, jak se v národní minulosti šeří, ale hlavně, jak na slovanském východě svítá; slavjanofilské heslo: ex oriente lux jest opětovnou inspirací této rétoriky, velice blízké Sv. Čechovi. Ale jak Fr. Táborský rozšiřoval svůj obzor, tak hasla romantická světla v jeho názoru, a nové časovější ideje se v něm rozžíhaly. Kult východu a slovanství - tak plodný i pro Táborské 185