tesknění na rozhraní jinošských nadějí a muzne skutečnosti - zde všude meditativní sklon pře~ važuje nad citovým zasvěcením rychle vyzrávajícího básníka. Kde se mladické srdce trudí v neurčité chmuře a němém neklidu, tam se uvažující myšlenka probíjí k víře v život, ke kultu kladných hodnot, k zdravému statečnému optimismu, jehož jest Fr. Táborský ve své generaci nejuvědomělejším a nejrozhodnějším básníkem. Svým bystrým pohledem do skutečnosti, svým kritickým smyslem vzdělaného a soudného muže, svým jasným vtipem, vyspělým ve škole života a širokého světa, Táborský postihuje mnoho vad a nepravostí, směšností a ubožáctví, komických pitvor i tragických omylů kolem sebe a proto jest od Velikého sněmu ptačího až po Legendu staronovou neunavným satirikem. Ale při tom věří v člověka, miluje život, chová pevnou naději ve vývoj společnosti, v konečné vítězství dobra, v království boží na zemi. Jako epik, který 'Se odvrátil od starého fiktivního bohatýrství slovanské romantiky k duchovému hrdinství české reformace a národního obrození havlíčkovského, oživuje velké typy minulostní, jež pomáhaly toto vítězství uskutečňovati, vnášejíce do dílny dějin plamen mravního idealismu - jeho výpravné kusy se dají vřaditi spíše v sousedství Macharova cyklu Svědomím věků než Zlomk,l epopeje Jar. Vrchlického. Jako lyrik chce sám tomuto vítězství dobra, tomuto triumfu životní víry nad rozkladnou skepsí, tomuto nástupu tvůrčí radosti činně napomáhati. Význačně uzavírá svou první knihu paianem důvěryplného idealismu až schil 184