kritických učitelů. Ve vědomém protikladu k těkavému světoobčanství Lumírovců hledali inspiraci především na půdě domova, v lidové prosté kultuře, v přírodě nedotčené civilisací, při čemž :slovanský východ pociťovali a prožívali jako část domova. Uvěřili i v tom vychovatelům svého vkusu a svých zásad, že považovali za jeden prototyp dokonalé lyriky píseň v prostonárodním duchu a slohu a za druhý řečnickou dumu nebo výzvu, jakou je oslňovali oba vzletní verbalisté, Sv. Čech a El. Krásnohorská; zatěžovali se při lyrickém rozletu poutem strojené prostoty a okovem násilné výmluvnosti. Umělecký program, který tolikerými ohledy a zřeteli zúžuje básníkům dráhu vývoje, nebývá tvůrčí schopnosti požehnáním; jenom silné ingenium vyspěje v takové kázni a nalezne přese všecky ty řetězy na nohou i na rukou sebe sama a v tomto sebenalezení i možnost činu skutečně tvořivého. Proč pociťoval v tomto národně uměleckém programu moravských idealistů nikoliv zakřiknutí básnické volnosti, nýbrž naopak inspirační posilu právě František Táborský, na jehož lyrických počátcích s pochvalou, zalíbením a s nadějemi spočinulo nejen přátelské oko spřízněného kritika Hynka Babičky a otcovského soudce Jana Ev. Kosiny, ale i přísný zrak chladného posuzovatele Leandra Čecha? Nikdo z jeho druhů si nepřinášel do té míry jako on do slovesného tvoření podmínky, které se tolik shodovaly s požadavky moravské školy kritické a básnické. Kdyby podstata lyrismu skutečně záležela jenom ve vznětlivosti smyslů a citů, která na sebe jemnější úder zevního 182