votě, a obáváme se, že jméno a dílo Hálkovo i Nerudovo, Čechovo i Vrchlického, Sládkovo i Zeyerovo se tu stávají výčitkou. Mlčí v této chvíli podzimního podvečera kameny i stromy hřbitovní, ale zpod sarkofágu se prodírá k nám memento Vrchlického, hlas to v poušti o apoštolátu poesie ve službách národní výchovy, národního povznesení, národního osvobození. Není to pokračování úsilí buditelského? Nepřevzal je Vrchlický přímo z ruky Jungmannovy, která, pracujíc o Goethově odkaze, spojovala klasičnost s požadavkem umění národního? Nebyla to nadsázka, nazval-li se, v <;oumraku svých dnů, Vrchlický rozmarným tónem villonské ballady pro domo sua sledním rytířem blanickým. Nebyl by však jeho zjevu práv ten, kdo by ve zúžené perspektivě našich dnů upíral nositeli estetického ideálu, plnícímu zároveň národní poslání, smysl pro sociální spravedlnost. Nikdo nebyl výmluvnějším hlasatelem laické humanity a občanského demokratismu než básník Dědictví T aTÚa· lova, než emfatik socialistické Hymny Lazarot;i: vědomí individuální svobody se u něho pojilo stále s pocitem sociální odpovědnosti. Hledě nadějně dopředu, věře optimisticky ve vývoj, stoje jako hásnický girondista na půdě revoluce fran· couzské, nacházel vždy znovu vzletný a výmluvný výraz pro ony hodnoty liberálního XIX. století, jež byly povolány k výstavbě nové společnosti ve věku XX. Než, žijeme opravdu uprostřed výstavby či snad spíše toneme všichni, u nás i za hranicemi, v požáru rozkladu, když demagogie nahradila demo 173