nazpět dále, než ke kalnému úsvitu světové řeže a opájí se hrdostí nad tím, že nemá k mi~ulosti vztahu, jako by to bylo důkazem síly a nikoliv jenom krátkozrakosti. Potácí se bez souvislosti, nechce viděti ke kořenům a přeceňuje se ovšem sama, nemajíc časové orientace. Jak by ji zahan· bily knihy Vrchlického, básníka širokého pohledu, před nímž čas a věčnost tekly ve valném, nepřerušeném, jednotném proudu a nad nímž strom života šuměl nekonečnou, kosmickou symfonií beethovenskou! V ničem však jsme se neuchýlili dále od Vrch· lického a s ním od školy lumírovské i od generace Národního divadla než v názoru na funkci poesie a umění v národním životě. Národ nesvobodný, vedoucí zápas o svou politickou samostat· nost, věřil, že umění a v čele jeho básnictví jest prostředkem osvobození, oné volnosti, která neznačí pouze nezávislost státní, nýbrž zároveň uvolnění všech vnitřních sil a celistvý projev národní individuality. Takto jsou též Vrchlický i Neruda, Mánes i Aleš, Smetana i Dvořák našimi osvoboditeli. Tohoto smyslu pro výsostné poslání své kultury pozbyl národ, sotva vzal vládu věcí svých do svých rukou. Přecenil zevní formu svého veřejného života; postavil hospodářské zájmy, postavil sociální zřetele, postavil technickou civilisaci, ano, pouhou zdatnost fysickou nad uměleckou vzdělanost a odsuzuje s pohrdavým gestem jako pouhý lartpourlartismus to, co dodává posvěcení životu a zápasu o moc a o hmotné statky. Právě zde na Vyšehradě hledí na nás tázavě hroby těch, kdož znali výsostné poslání krásy v národním ži· 172