Wintrovo jedinečné umění záleží v tom, jak dovedl všecky, ať z kterékoliv vrstvy, třídy a stavu vyvoditi ze zvláštních životních podmínek a forem XVI. a XVII. století; slovem, jak se dovedl úplně přelíti do těchto dvou věků, které nebyly jenom předmětem jeho studia, nýbrž kusem jeho osobnosti. Slavný archaismus Wintrův bývá uváděn v obdobu s výtvarným staromi&trovstvím Schwaigrovým a po stránce vkusu, zalíbení, ,afinity, zajisté Isprávně. Víme-li však po pronikavé Matějčkově studii o Schwaigrovi, že jeho staromistrovství bylo metodou druhé ruky, hotově přejatou od vídeňských učitelů, nenajdeme nic podobného u Wintra, umělce zcela svého, samorostlého, originálního. Wintrovo svébytné a hranaté češství a pražanství, jeho zemitá úsečnost a stručnost, jeho ra~ová ironie a s ní ,spojená gnomičnost, to všecko by zasloužilo rozboru zvláštního, na jaký nestačí tyto skromné poznámky, nadhozené v předvečer dvacátého výročí Wintrovy smrti. Nemínily se prostě zhostiti povinnosti jubilejní; chtěly obrátiti hlubší pozornost k zapomínanému umělci, jemuž jsme, čtenáři i kritikové, skoro všecko dlužni. (1932.) 169