v nich mimo to vyhýbal postavám jakkoliv pnkladným. Ani jeho populární Mistr Kampanus není vzorem statečného neb tragického češství: žije a hyne svým universitním odbornictvím, na něž se s katastrofou vlasti přivalí zkoušky svrchovaně osudné, v kterých neobstojí ani Karlova universita ani její spíše trpný než činný rektor, nedovedoucí vzdorovati morálními silami bytosti poněkud zakřiknuté a zaprášené - hyne, protože mu nebylo nikoliv jitřního, nýbrž vnitřního světla. Je velice poučno srovnati tohoto Mistra Kam· pana, právem tak populárního (Ale, probůh, kdy se, konečně dostane českému čtenáři také příručního a na cestách i v přírodě četlného vydání této knihy vedle monumentální bible kašparovské?) se slavným Jiráskovým Temnem. Zcela nesporně obě skladby náleží k uměleckým vrcholům svých autorů, ač bych Mistra Kampana přece jenom nepostavil na vrchol díla Wintrova, již pro příliš jed. noduchý útvar románu, jenom monograficky životopisného, a pro nedostatek oné soustředěnosti, která u Wintra došla podivuhodného vystupňování v Panečnici, Krátkém jeho světě a hlavně v klasické Rozině sebranci. Je zcela úžasné, jak oba autoři zároveň v širé totalitě i v intensivnosti de· tailu křísí věky, v nichž se usiluje, trpí a umírá za žití či bezžití češství, které jak v bělohorské elegii, tak za habsburského baroka jest důmyslně pro· mítnuto ve svých funkcích kulturních a nepojato pouze jako konstanta plemenně jazyková. U Ji· ráska, jehož koncepce jest o to širší, že nezabírá pouze Prahu, nýbrž i venkov v několika úsecích, cítíme přece všecko ukázněné obmezení se na 167