Zikmund Winter - umělec před dvaceti lety podal v "Českém časopise historickém" místo příležitostného a oslavného nekrologu Wintrova Kamil Krofta kritické ocenění jeho historických prací naukových a ve své příznačné snaze o klidnou objektivnost i o pojetí co nejspravedlivější dovedl kladný soud Rez· kův o hodnotě vědeckých děl učeného autora Kulturního obrazu českých měst smířiti s metodickými výhradami, které dějezpytná škola Gollova pronášela o postupu tvůrce tivota církevního v Čechách za podrážděné bolesti Wintra samého. Kroftova pozoruhodná nekrologická úvaha, která s mužným a klidným důrazem přisuzuje kulturně historickým knihám Wintrovým, i mimo rozsáhlost jejich látky a bohatství jejich materiálu, velkou a trvalou cenu a velmi vynikající a čestné místo v dějinách českého dějepisectví, vrcholí postřehem, založeným ostatně také na důmyslné interpretaci vlastního vyznání Wintrova. Podle odhadu Kroftova byl Zikmund Winter, tvůrce "obrazů ladných, jasných, celistvých, plastických a mluvících", i mistr "mosaik, skládaných z drobných faktů s úvahou, s úmyslem, s umem, s tendencí" temperamentem více uměleckým než přísně vědeckým. Toto význačné Wintrovo umělectví, tento jeho soustředěně a uvědoměle malířsko-básnický pohled do lidské komedie minulých věků, musíme zdůrazniti i v jeho výpravných dílech povídkových, jak je na vrcholu zralosti vkládal mezi kul· 165