věkem, závislým jen na podmínkách dobových. "Bedlivě pozoruji lidi a jejich osudy, vybírám si z toho ideje všeplatné, chcete-li, ideje všehomíra. Ideu jednu, mně milou, vyvoliv, vyhle.dávám pak z paměti a zkušeností svých případy vhodné ze života, přibásním co potřebí, spletu si stroj dějinný, přihlížím k pásmu v jednoduchosti, vyhýbám se coupům a hlavní péči příkládám karakteristice", - takto vymezil již na samém začátku dráhy sv(ju románovou metodu. Zůstával jí věren a postupně ji zdokonaloval, aniž se mu přece dařilo dopracovati se onoho nejvyššího organismu klasického realismu románového, jaký mu tanul na mysli; v poslední velké skladbě, dvojdílném románě "Na čerstvém vzduchu", projevil se však náhle úpadek sil komposičních. Postavy sice nabývaly jak reliefnosti, tak typického dosahu a vrývaly se jako plnokrevné nositelky děje často dosti nuzného a všedního, čtenářům ostře do mysli, ale idea románu, kterou zpravidla resonéři velice důrazně dokládali, nevysvítala dosti jasně z dějového pásma, a když vysvítala, bývala celkem průměrná, ne-li triviální, obmezujíc se na úzký kruh rodinného života měšťanského, kam spisovatel rozvážný až k suchopárnosti ani nedopřál přístupu poesii ani nedovolil vniknouti osudovější tragice. Úctyhodné úsilí Šmilovského o románovou komposici v duchu klasického realismu zůstává vhk čestnou výjimkou v jeho době přes to, že se jenom zřídka z estetického programu proměnilo v umělecký čin; byly to vzdálenost od duševního střediska, vystřebání školskými povinnostmi, mučivá nemoc a předčasná smrt, co Šmilovskému postupně za 1- 161