sentimentalita, ani smysl pro náladu a malebnost krajin nebyly ustavujícími prvky jeho románového tvoření, ba, potlačoval právě tyto složky, příčící se jeho lidskému a uměleckému naturelu. Nedávaje svou básnickou koncepci určovati ani osobním prožitkem, ani citovým vzrušením a účastenstvím, postupoval jako objektivní realista. Přesně a pronikavě pozoroval morální svět kolem sebe a v něm se soustřeďoval především na studium povah, mezi nimiž se dělili o jeho zájem hlavně originální starci, vytvořivší si ze životních ZJkušeností vyhraněný názor světový, a pak problematikové, marně zápasící se skutečností. Ale na rozdíl od nejlepších ze svých vrstevníků, kteří se spokojovali se zajímavou jedinečností bezprostředně vypozorovanou a skoro fotograficky zachycenou, neulpíval na modelech, nepřidržoval se otrocky empirie, nýbrž kombinoval, směřuje od individuálního k typickému. S opovržením mluvil o pouhé kopii skutečnosti jako o materiálnosti a stavěl proti ní svou reálnost, jíž rozuměl synthesu reality v typ - byl to v jádře postup klasického realisty. Ale ačkoliv mu přesná a skladná povahokresba byla věcí hlavní a ačkoliv na ní osnoval své děje, uspořádané mnohdy podle zákonů dialektického procesu a to s patrnou jednoduchostí lineární, cítil správně, že to sice může tvořiti páteř povídky, avšak že nikterak nestačí k osnově románu. Byl příliš klasikem, aby své románové skladby orientoval podle časového problému a aby naň odpovídal tendenčním řešením; čtenář Shakespearův a ctitel Goethův nemínil bráti za vděk člo 160